nuffnang ads

Rabu, 30 Mac 2011

Cerita-sambungan

Malam tadi abis keja terus balik, tapi nak makan FCK or KFC. Sebelum tu ambik duit gaji kat bank, then masuk restoren tuh. Ada la 2, 3 org mamat tengah tunggu turn sama macam aku jugak..

'' teringat masa dulu kala, masa tu tak tahu mana nak beli KFC tu. tengok dalam kaca televisen jer. Pastu abis SPM ntah tak tahu nak g mana, ada la member yang seangkatan dengan aku ni yang tak berapa nak '' pass '' sangat periksa. Orang kata cukup-cukup makan. Entah mana perginya. Ada yang berjaya dapat kerja, ada yang tengah mencari kerja. Tahniah kepada member-member yang berjaya. Aku pernah tanya member, abis sekolah ni nak kerja apa? hmm... entah laaaa.......

Apa yang aku tahu kerja, kerja la apa-apa asalkan dapat duit. Yang halal la ngok..heeeeee. Jangan marah la kawan.

Sambung lagi NIH; Mamat ni tadi buleh tahan la jugak tegapnya, cuma kehairanan la bila tengok dia menelan air liur sambil-sambil pilih menu sementara menunggu turn dia nih. Tu yang buat aku teringat masa aku mula menjejakkan kaki ke bander. Aku ni anak kampung, kalau tak dapat tawaran sambung belajar alamatnya memang bole jadi penghulu kampunggg!! heeeeeeeee. Maaf kalau ada yang terasa. Sekadar renungan..

Aku nih terfikir ;  kalau tak ada duit masa tu nak bayar dengan apa? Mana la tahu kot-kot duit tak cukup. Tu yang buat aku kesian pulak dengan mamat-mamat ni tadi. Hmmm.. kalau tak ada ilmu tak kemana kan? apa-apa ilmu la pun jadi jugak la kan. Ilmu yang baik ler..

Sementelah tu aku terfikir balik masa mula-mula dapat tawaran 10 tahun yang dah lalu ; kerja dengan orang sebagai kuli, angkat pasir, angkat simen, angkat besi bawah matahari terik membuatkan aku nak ubah kerja masa tu. Kalau tak ? masih la aku kerja tuh. Mak aku suruh belajar, aku dok tidur. Hah.. siapa susah. Aku bersyukur dapat tawaran tu. Aku ni tak pernah berjauhan, so agak keras nak gerak.. puas ahli keluarga pujuk. Sebab dah terbiasa dengan tempat kerja lama. Lagi pun masa tu tak tahu keadaan dunia sebenar di luar tu.. Tak ada perasaan nak berumah besar, kereta besar, cita-cita memang besar dan segala macam yang besar..

Almaklum la orang tua dah setting kita dari kecik macam tu.... bukan salah mak ayah yee ;

'' kau tu Ali, bila besar nanti jadi CIKGU, jadi Doktor, jadi POLISss ''
'' kau tengok anak mak timah sebelah rumah tu, kereta besar, gaji besar ''

Rindu kat mak aku. Dah kerja ni jarang-jarang balik. Balik pun raya. Itu pun bukan macam dulu, habis sekolah hari-hari jumpa mak. ehh.. ayah pun sama jugak. Kecik ati ayah aku bila dia baca nanti.heheh... Rindu semua la...

Jadi apa yang aku nak tekankan di sini adalah, kalau tak ada ilmu tak kemana. Ilmu perubatan, ilmu perniagaan, ilmu keusahawanan, ilmu mengajar, ilmu kepolisan, dan macam-macam ilmu lah.. asalkan ilmu yang baik-baik la kan??heee Ilmu hitam? hah ambik kau masuk neraka jahanam.

Your Comment/ Komen Anda