nuffnang ads

Khamis, 21 April 2011

Kisah Sejarah

Rasulullah s.a.w sebenarnya telah mempunyai semangat keusahawanan sejak dari kecil lagi. Baginda meminta kebenaran daripada bapa saudaranya , Abu Talib untuk bekerja sebagai penggembala kambing bagi membolehkan Baginda bedikari.

Tambahan pula Baginda merupakan anak yatim piatu yang telah kematian bapa ketika dalam kandungan lagi dan kemudian kematian ibu pula ketika berusia enam tahun.

Kemudiannya Baginda mengikut kabilah bermusafir dan mengembara ke Syam untuk belajar selok belok perniagaan. Ini menguatkan lagi kepentingan perniagaan dalam Islam.

Sabda Rasulullah s.a.w :

Maksudnya,

'' Pendapatan paling baik bagi seseorang itu ialah hasil usaha tangannya sendiri.
Nabi daud a.s makan daripada hasil usahanya sendiri. ''

( riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahih al-Bukhari pada bab
 Pembelian : Pendapatan seseorang dan Hasil Usaha Tangannya )


Tak salah berniaga, bahkan dituntut dalam agama dan sangat dititikberatkan tentang berniaga. Seronok bernaiga kalau kita dah menceburkan diri dalam lapangan ini. Bahkan dari segi sosialnya kita dapat mengenali budi pekerti seseorang tak kira agama dan bangsa. Malah menambah banyak kenalan baru, mungkin lama dan baru, mungkin muda atau tua. Pahala dapat, duit lagi dapat. Apa yang penting kena jujur, amanah, adil dan ikhlas.

Tak perlu bermodalkan yang besar, tak perlu kedai, tak perlu pekerja, tak perlu sewa tapak perniagaan dan sewaktu dengannya. Niatkan dalam hati untuk diri, keluarga dan masyarakat. Sebab apa? sebab nak menampung belanja, nak bayar bil, nak kehidupan yang selesa, nak membina sosioekonomi rumahtangga, nak menjalin sahabat pernaigaan, nak membantu sesama insan supaya berdikari dan mungkin boleh bertukar-tukar pandangan, nak bersedakah dan banyak lagi...

Apa yang nak di niagakan? sekiranya takut tak laku, takut tak habis dijual atau  takut membazir, ambil barangan yang murah tapi memberi pulangan yang banyak. Kalau tak pandai buat pisang goreng tak apa, cari sesuatu yang senang di niagakan, orang nak beli nak cuba dan menjadi salah satu benda yang penting kepada pelanggan.

Nak tahu lagi? jom la SMS ke atau KOL SAJA 013-568-8660 ;

0- KOSONG
1-SATU
3-TIGA ,

5-LIMA
6-EMAN
8-LAPAN ,

8-LAPAN
6-ENAM
6-ENAM
0-KOSONG

selamat beramal....

Your Comment/ Komen Anda