nuffnang ads

Rabu, 7 November 2012

kerja makan gaji ke kerja sendiri ?

   Seronok baca kisah dan pengalaman rakan tentang kerja sendiri ni. Memang saya bercita-cita ke arah itu, jadi segala kisah perkongsian daripada mereka adalah pelajaran buat saya.

  Kenapa nak kerja sendiri? Sebab nak bebas. Kan best kalau bangun pagi boleh pergi jogging dengan tenang, nak start buat kerja anytime pun boleh. Paling best tak perlu mengharungi traffic jam untuk ke tempat kerja. Saya memang cemburu terhadap beberapa rakan blogger yang telah berjaya menjadikan blog/internet sebagai tempat kerja mereka.

  Untuk saya, bekerja sendiri ni boleh sekiranya apa yang kita dapat daripada bekerja sendiri tu dua kali ganda atau lebih berbanding apa yang kita mampu dapat kalau bekerja mengikut kelayakan kita. Kalau kurang daripada tu memang tak berbaloi dan digalakkanlah untuk mencari kerja yang tetap.

 Alasannya mudah. Kalau dapat dua kali ganda, boleh save separuh daripada pendapatan tadi dan separuh lagi digunakan dalam kehidupan seharian. At least kalau apa-apa jadi, ada duit simpanan yang cukup banyak untuk menampung kehidupan.


Satu alasan penting kenapa saya memilih untuk bekerja makan gaji ini ialah kemudahan yang kita dapat daripadanya. Kalau bekerja sendiri ni memang susah nak dapat bantuan daripada bank. Nak apply kad kredit pun belum tentu boleh dapat. Kalau nak beli rumah macam mana? Itulah sebabnya kalau nak bekerja sendiri ni biar berbaloi; biar pendapatan tu masuk banyak supaya kita tak perlu menggunakan kemudahan kewangan daripada bank.

Pada saya, mungkin dalam masa 5-10 tahun akan datang barulah dapat peluang nak bekerja sendiri. Nak buat apa? Mungkin kita punya cita rasa sendiri..

Jadi buat masa sekarang, kerja jelah makan gaji sampai naik pangkat (?) atau dapat peluang lagi baik (?) untuk saya menunaikan janji tersebut.

Mungkin lepas janji tersebut sudah ditunaikan barulah cari exit plan untuk bekerja sendiri. Buat masa sekarang, belajar je dulu daripada mereka yang dah berjaya.

Apa macam ? boleh tak ? kalau tak sekarang bila lagi ? Dunia nak kiamat baru nak mula ? hehehehe..

Nak tahu ? Sila2 la tanya ; 013-568-8660
 

Your Comment/ Komen Anda