nuffnang ads

Rabu, 21 Mac 2012

Saya Juga Pernah Gagal

"Irfan Khairi pernah gagal ke?"
 
Sebab terima soalan cepu emas tu on air, saya pun sebutkan on air, 3 kegagalan saya sebelum ini. Habis semua orang tau... 
 
  • Tak lama lagi adik-adik kita ambil keputusan SPM kan? Teringat saya tentang kegagalan saya dalam mata pelajaran Prinsip Akaun ketika SPM- saya mendapat F9! Yup... saya kantoi accounts  That was a major downer sebab masa cuti tunggu result SPM saya dah berangan nak jadi jutawan dah... bila tengok result accounts... aduh- F9!
  • Lepas SPM saya melanjutkan pelajaran ke ITM Shah Alam (PPP) mengambil jurusan perniagaan. Majoring in Economics. Biasalah... nak jadi ahli perniagaan, kena la handal Econs. Final A-Level exam... dapat result, saya FAIL my Economics. Sampai terpaksa re-sit exam 2 bulan kemudian. Strike 2! Alhamdulillah, ketika re-sit, keputusan saya cukup-cukup makan (pass... kurang 1 point untuk kantoi balik) untuk fly ke UK.
  • Yang ni ramai tahu... tahun pertama saya menjalankan perniagaan Internet, saya GAGAL mendapatkan pelanggan. Dalam masa 1 tahun, saya cuma dapat 3 pelanggan sahaja. Saya ingat lagi ketika itu, satu pelanggan dari UK, satu pelanggan dari US dan sorang lagi dari Hong Kong. Keuntungan perniagaan Internet saya yang pertama adalah dalam RM600 sahaja setahun (setahun tu... bukan sebulan!)... strike 3!
Bila ingat kembali, it was a great journey. Semua kegagalan itu mengajar cara kejayaan. Syukur Alhamdulillah, dari dulu lagi saya bukan seorang yang cepat putus asa, dan harapan kita semua tak akan putus asa.
 
 
Sumber; irfan khairi.com

Your Comment/ Komen Anda