nuffnang ads

Sabtu, 1 Mac 2014

Mengapa, kenapa, bagaimana ? Kalau aku KAYAAaa..

As salam Salam Sabtu Semua,
Pagi-pagi cek email, ada satu email dari sahabat blogger tu menarik minat nak share balik. Terfikir jugak keadaan ekonomi sekarang ni. So kalu nak boleh saya tunjukkan. WhatApp saya ; 01126695828. In Sha Allah. Baca sedutan dari rakan blog "Arif Shah". Semoga Bermanfaat ! ''Saya sertai sebuah kelas ni. Dalam kelas kenal orang lain yang turut serta dalam kelas tu. Kena perkenalkan diri dan masing-masing ditanya tentang gaji. Seorang dah kerja hampir 7 tahun di sebuah IPTA. Mungkin ada diploma je. Suami dan isteri kerja tempat sama. Mungkin lepas 6 tahun kerja gaji paling busuk pun RM3k seorang, tapi yang mengejutkan ialah bila diberitahu gajinya combined suami isteri tak sampai RM4k. Saya terkejut beruk. Kenapa teruk sangat? Kemudian ada seorang lepasan ijazah. Dah kerja 3 tahun di sebuah syarikat pasaraya besar. Kalau tak silap dah level manager/asistant manager. Gaji baru RM2,400. Increment setahun? RM80 je. Rasa nak maki je bila dengar hakikat ni. Sekali lagi saya tanya, kenapa teruk sangat? Cost of living meningkat gila-gila, tapi gaji naik punyalah seciput. Adakah disebabkan kemasukan pendatang asing dengan mudah menurunkan kadar gaji di negara ni? Syarikat persendirian lebih suka hire pendatang semata-mata nak maksimakan keuntungan. Itu kisah orang yang ada kerja la. Belum cerita 400,000 graduate yang masih menganggur. Amat bersimpati kepada mereka yang kurang bernasib baik.''

Your Comment/ Komen Anda